Kameran takana Milka Alanen - tarkennuspiste Kreikan nykyhetkessä
Milka Alasen “ΕΣΩ ΤΟΠΙΑ” -valokuvanäyttely kuvaa
ihmisiä Kreikan kriisin keskellä. Näyttely oli esillä Suomen
Ateenan-instituutissa 2.-7.12. Kesällä 2015 se nähtiin otsikolla “To vlémma
tis krísis” (“Kriisin katse”) Tinoksen saarella, joka on Alasen toinen koti
osan vuodesta. Tapasin
valokuvaajan huhtikuussa Helsingissä, jolloin siellä Epikrisi-nimellä
toteutettu näyttely herätti huomiota suomalaisessa mediassa. Näyttely antoi
konkreettiset kasvot Kreikassa toteutetulle talouspolitiikalle ja toi yleiseen
keskusteluun tarpeellista näkökulmaa, miten leikkauksien ja velkojen noidankehä
on vaikuttanut ihmisten arkeen.Tapaamisessa Milka Alasen kanssa puhuimme
ihmisistä, valokuvista, kuvaamisesta sekä elämästä Kreikassa ja Suomessa.
Kuvaajan tie KreikkaanValokuva on Alasen intohimo ja ammatti. Lukion jälkeen hän opiskeli Hollolan käsi- ja taideteollisusoppilaitoksen piirtäjälinjalla, jossa hänellä sattui olemaan erinomainen valokuvauksen opettaja. Valokuvaus alkoikin tuntua omalta ilmaisumuodolta. Alanen pääsi opiskelemaan valokuvausta Lahden Muotoiluinstituuttiin, ja sieltä hän valmistui valokuvaajaksi vuonna 1997. Opinnot ovat vieneet Alasen välillä myös Ruotsiin, Fotohögskolaniin. Parhaillaan hän opiskelee Aalto-yliopistossa tähtäimenään kuvataiteen ja valokuvauksen opettajan pätevyys. Alanen on toiminut lehtikuvaajana, jonka aihepiirit liikkuvat ihmisistä sisustukseen ja ruokiin, ja tehnyt välillä myös opetustyötä. Valokuviaan hän on esitellyt näyttelyissä, ja niitä on julkaistu myös kirjan muodossa.
Alasen töissä dokumentaarisuus on vahvasti
läsnä. Kahden toimittajan tyttärenä Alanen kasvoi tapahtumien ja ilmiöiden
dokumentoinnin maailmaan. Opintojen painopisteen muuttuminen piirtämisestä
valokuvaukseen onkin tässä valossa luonteva siirtymä. “Dokumentaarisessa
valokuvauksessa journalismi yhdistyy taiteeseen”, kiteyttää Alanen.
Dokumentaarinen kuvaus johdatti Alasen myös
ensimmäistä kertaa Kreikkaan vuonna 1999. Tuolloin hän oli Helsingin Sanomissa
kesätöissä lehtikuvaajana, ja toimittaja Esa Keron kanssa he päättivät lähteä
ulkomaille tekemään kirjan. Matka suuntautui lopulta sattumalta Tinoksen
saarelle, jossa kaksikko tutustui Alasen tulevaan mieheen. Tämä kolmikko
reissasi yhdessä useamman viikon ajan Tinoksella, Alasen kamera vahvasti
kuvassa mukana. Reissusta syntyi myös tavoittenna ollut kirja, "Kuolema
Kreikassa" (2004). Tinoksella on nyt Alasen toinen koti, jossa hän miehensä
Pavlosin ja kahden tyttärensä kanssa asuu osan vuodesta. Osan vuodesta perhe
asuu Helsingissä.
Näyttely kuvaa ihmisiä Kreikan kriisin keskellä. Itse näin kuvat ensimmäisen kerran Helsingin Laterna Magicassa (http://www.laterna.net/laterna/press.php?ID=alanenm), jossa kuvat sulautuivat rosoiseen näyttelytilaan saumattomasti. Toistamiseen katsoin kuvat Postitalossa kameraliike Rajalan tiloissa. Siellä ne hukkuivat helposti kaupan sekaan, mutta kun niitä osasi etsiä, ne toimivat pysäyttävänä kontrastina kiihtyvälle teknisen ja taloudellisen kasvun ihanteelle. Tähän kohtaan sopii mainita Alasen toteamus, ettei hän ole niinkään innostunut valokuvauksen teknisestä kehityksestä - sisältö on keskeinen. Paraskaan markkinoilla oleva kamera ei takaa hyvää lopputulosta. Alaselle tunnelma ja sen taltiointi on olennaista. Tunnelma syntyy vaikkapa kontaktista kuvattavan kanssa, valosta, kompositiosta ja kuvakulmasta. Tekniikan hallitseminen mahdollistaa halutun lopputuloksen mekaanisen toteuttamisen. Valokuvauksen ihanuus on hetken ja sattuman läsnäolo, toteaa Alanen.
Euroopan Unionin itärajojen yhteiskunnat,
ihmisten arki ja elämä Kreikassa ja Suomessa, valottuvat Alaselle
omakohtaisella kokemuksella. Vaikka Suomessa puhe talouskriisistä on arkipäivää,
köyhyys ei leikkaa samalla tavoin läpi koko kansan kuin Kreikassa. Siksi myös
köyhyys kuva-aiheena on konkreettisesti läsnä Kreikassa hyvin eri tavoin kuin Suomessa.
Näyttelyyn koostetun kokonaisuuden
muodostumisesta Alanen toteaa yksinkertaisesti, että on tärkeä dokumentoida
Kreikan tapahtumia siellä elävien ihmisten kautta. Alanen haluaa taustoittaa
nykytilannetta ja kertoa siitä meille pohjoismaiseen hyvinvointiin tottuneille
ihmisille.
Yhteiskunta on suurissa ongelmissa, kun vallan,
politiikan ja talouden rakenteet eivät ole tarpeeksi läpinäkyviä, kun
valtaeliittiin ei luoteta ja harmaa talous saa porskuttaa omalla painollaan.
Tämä ei lopulta ole mitenkään kaukana meistä Pohjoismaiseen hyvinvointiin ja
demokratian toimivuuteen tuudittautuneista ihmisistä, vaikka toki Kreikan
kriisin mitta-asteikko on toinen.
Peruskoulutuksen tai terveydenhuollon
massiivisien leikkausten vaikutukset näkyvät osin tietysti jo leikkaushetkellä,
mutta kumuloituvat vuosien saatossa. Mikä määrä toivonsa, tulevaisuutensa,
työnsä ja terveytensä menettäneitä lapsia ja aikuisia tarvitaan, että
yhteiskunta suistuu syöksykierteeseen? Keskustelut ja toimet harmaan
talouden kitkemiseksi ja sosiaaliturvan kehittämiseksi ovat tärkeitä, jotta
Kreikka ottaisi askeleen kohti tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa. Tasavertaisuuden,
hyvän elämän ja toivon teemoja on tärkeä miettiä - myös meillä Suomessa, jossa
juuri astutaan mittavien leikkausten tielle.
Valokuva, tarina ja kokonainen elämä
Alasen valokuvien myötä on luonteva pohtia sekä katsojan että valokuvattavan katsetta. Valokuvien yksilöt katsovat suoraan eteen - myös silloin kun heidät on kuvattu sivusta päin tai jopa silloin, kun he pitävät silmiään kiinni. Heidän katseensa pakottaa kuvien katsojan osalliseksi tilaan, tilanteeseen, yhteiskuntaan - halusipa sitä tai ei.
Alasen valokuvien myötä on luonteva pohtia sekä katsojan että valokuvattavan katsetta. Valokuvien yksilöt katsovat suoraan eteen - myös silloin kun heidät on kuvattu sivusta päin tai jopa silloin, kun he pitävät silmiään kiinni. Heidän katseensa pakottaa kuvien katsojan osalliseksi tilaan, tilanteeseen, yhteiskuntaan - halusipa sitä tai ei.
Argiró, yli 80-vuotias Smyrnan pakolaisten
jälkeläinen, on kuvattu valkoista rapattua seinää vasten. Hänen valkoiset
hiuksensa, suora katse ja sylintäydellinen ruokajonosta saatua leipää
pysäyttävät minut ihmisen aikaansaaman katstrofien jatkumon äärelle. Smyrnan
verilöyly v. 1922 ja siitä selvinneiden ihmisten pakolaisuus uudessa oudossa
"kotimaassaan" Kreikassa on läsnä kreikkalaisessa mentaliteetissa.
Jos Suomessa puhutaan evakoista ja evakkouden traumasta seuraaviin sukupolviin,
Kreikassa Smyrnan katastrofi on vähintään samanlainen käsite, totista totta
lähes sata vuotta tapahtumien jälkeen. Tätä historian lastia Argiró kantaa,
80-vuotiaana, leipäjonossa. Elämän ja ihmiskohtaloiden sattumanvaraisuus iskee
lujaa.
Kysyn Alaselta, kertooko kuva enemmän kuin tuhat
sanaa. "Kyllä ja ei", hän toteaa. "Kuva kertoo eri kielellä.
Kuvassa voi tiivistyä nuo tuhat sanaa. Mutta taitava sanankäyttäjä voi ilmaista
asiat hyvin tiiviisti." Yksi tällainen sanankäyttäjä Alasen lähipiirissä
on juuri Esa Kero. Kuvan ja sanan toisiaan täydentävä ilmaisu näkyykin
konkreettisesti tämän kaksikon yllä mainitussa teoksessa, joka kertoo ihmisten
tarinoita kuoleman läheisyydessä. Myös tässä näyttelyssä teksti kuuluu kuviin:
jokaisen kuvatun kohdalla on nimi ja tausta sekä kuvauspäivämäärä. Kuvat ovat
yksilöiviä, ihmisillä on konteksti.
Kuvan vahvuus tarinankerronnassa piilee pitkälti
sen monitulkintaisuudessa. Kuvallinen ärsyke voi johdattaa katsojan
vaikkapa omiin kokemuksiin ja muistikuviin yllättäviäkin polkuja pitkin, ja
jokainen katsoja voi tulkita yhtä ja samaa kuvaa omista lähtökohdistaan
hyvinkin eri tavoin ja lopputuloksin. Itselleni tuli kovin lähelle Ramona,
pieni tyttö, joka poseeraa tuolilla rennosti istuen - valuen, niin kuin lapsilla
on joskus tapana. Ramona katsoo suoraan kameraan ihan tavallisesti, ei yritä
mitään, kädet rennosti edessään roikkuen. Hänellä on samanlainen
ketjuvaateliikeen mekko kuin omalla 4-vuotiaalla tyttärelläni. Ramona on saman
ikäisenä oppinut sanan krísi, kertoo kuvateksti. Oman tyttäreni varsin
monipuoliseen ja rönsyilevään sanavarastoon kriisi ei vielä kuulu.
Kuvassa voi olla kokonainen elämä.
Morsiuspuvussaan kuvattu Hrísa katsoo alta kulmain. Kasvot ovat morsiushunnun
takana. Häät ovat yleensä rakkauden ja ilon juhla, mutta Hrísa ei poseeraa
tyypillisen morsiamen tavoin. Hän ei hymyile, ei esittele kiiltävää sormusta
tai prinsessamekkoaan. En saa hänen ilmettään tulkittua. Se on epäluuloinen ja
kova, mutta jollain tapaa tyttömäinen. Tulevaisuuteen ei ainakaan katsota
sadunomaisesti. Aika karua on meno. Alanen halusi löytää kuvaan morsiamen,
mutta päätyi kuvaamaan ennestään tuntemattoman, tinoslaisen häävalokuvaajan
Hrísan, joka kertoi menneensä jonkun aikaa sitten naimisiin, ja jonka
valokuvaamo taisteli kriisin myötä pienentyneiden tulojen kanssa. Idea
hääkuvaajasta omassa morsiuspuvussaan syntyi. Myöhemmin Hrísa kertoi, että oli
mennyt naimisiin jo pari kesää sitten, mutta Alanen halusi silti kuvata juuri
hänet. Kuvauspäivänä Hrisa oli sai tietää, että on raskaana ja tämä ehkä
selittää hänen sisäänpäin kääntyneen katseensa. Siihen on tiivistynyt
kokonainen elämä, sukujen, perheiden ja sukupolvien jatkumo. Tämä kuva on
poikkeuksellinen Alasen näyttelyn kokonaisuudessa siinä, että se on eräällä
tavalla lavastettu. Silti se kertoo morsiamen tarinaa viiltävällä tarkkuudella.
Kuva on myös yksi Alasen omista suosikeista.
Toinen esimerkki kuvaajan suosikeista on ERT:in mielenosoituksessa kuvattu Vasílis. Kamera vangitsee kohteensa, tupakkaa polttavan miehen, joka kuuntelee surullisena ERT:stä irtisanotun sinfoniaorkesterin konserttia. Kansallisen TV- ja radiokanavan sulkemista vastustavat mielenosoittajat sumenevat taustalla massaksi. Toinen massatapahtuman liittyvä kuva on äärioikeistolaisen, avoimesti väkivaltaisen Hrisí avgí eli Kultainen aamunkoitto -puolueen kokoontumisesta. Alanen halusi kertoa Kreikan tilanteesta, ja sisällyttää kuvasarjaansa pienen kuvan, joka kertoo väkivaltaisen ja pelolla kiihkotunnelmaa luovan puolueen ihmisistä.
Tavallisesti Alanen valitsee kuvattavan kohteen
sattumanvaraisesti. Hrisí avgín tapauksessa hänen piti kuitenkin saada
kuvauslupa puolueen tiedottajalta. Hän olisi halunnut kuvata jotain puolueen
poliitikkoa tämän omassa kodissaan, esimerkiksi raskaana olevaa
naisjäsentä, mutta lupa heltisi vain puolueen julkiseen kokoontumiseen.
Kuvaustilanne oli ahdistava. Alasen jokaista liikettä ja kameran suuntaa
vahdittiin taukoamatta, ja tunnelman ja tilanteen taltiointi halutulla tavalla
oli mahdotonta. Kameralle tallentuivat lopulta Stávros ja Arhontúla, kaksi
nuorta rakastavaista. Alaselle itselleen kuvaustilanne ja pariskunta herätti
ristiriitaisia ajatuksia, miten näitä avoimesti väkivaltaan kiihottavan puoleen
kahta nuorta voi tulkita ja halusiko Alanen edes kuvata heitä näyttelyyn.
Tinoksella kesällä 2015 pidetystä näyttelystä Alanen jätti pariskunnan kuvan
pois. Alanen ei halunnut kenenkään tulkitsevan, että hän kannattaisi kyseistä
puoluetta. Tarkoituksena oli ollut luoda kriittinen ja paljastava katse. Kuva
tuntui kuitenkin ylimääräiseltä, kuin se olisi kuulunut eri sarjaan.
Alanen kuvaa maailmaa ihmisten kautta. Hän on
kiinnostunut ihmiskohtaloista, ja tämä kiinnostus mahdollistaa myös osaltaan
sen, että hänen on yleensä helppo lähestyä kuvauskohteekseen tarttuneita
ihmisiä. Herkkyyttä kuitenkin tarvitaan: millä tavoin ihmistä kannattaa
lähestyä. Alanen oli kiinnittänyt huomionsa penkillä nukkuvan vanhan naisen,
Kalomíran, kauniisiin kasvoihin ja kuvasi häntä hetken. Alueella liikkuva
vartija kertoi Kalomíran ja tämän pojan Níkoksen tarinaa ja samalla varoitteli,
että Kalomíra voi herättyään olla vihainen. Alanen lähestyi herännyttä
Kalomíraa jutellen, tarjosi aamiaista ja vasta sitten kertoi olevansa
valokuvaaja ja kysyi saisiko kuvata Kalomíraa kuvasarjaansa. Kalomíran katse ja
hänen tarinansa taltioituivat Alasen kameralle.
Nimet, kuvat, ihmiset ja tarinat tulevat
katsojan eteen peräjälkeen. Romanityttö Theodóra (“Jumalan lahja”) kantaa
lemmikkivuohtaan, pariskunta Argiró ja Stélios istuvat kulahtaneessa autossaan,
raskaana oleva Eléni kreikkalaisen kesäauringon kovassa valon ja varjon
todellisuudessa, pakistanilaiset paperittomat, joista kolmen nimi on Muhammed
ja yksi on Giabet, työn perässä koko Kreikan kiertänyt Dimítrios paljaat jalat
tuolille ojennettuna, entinen toimittaja María ja valkoinen kyyhkynen lentoon
lähdössä. Kriisin kasvot eivät pääty tähän kuvasarjaan. Ehkäpä nämä ja tulevat
kuvat vielä muuntautuvat kirjaksikin.
Manna Satama
(teksti muokattu Helikonissa 2/2015 ilmestyneestä artikkelista)
Milka Alasen kuvia ja perustietoa kuvaajasta: http://www.milkaalanen.com/photography
Esimerkiksi
näin Alasen näyttelystä on kirjoitettu: “Milka Alanen kuvasi kreikkalaisia,
jotta Suomessa tajuttaisiin heidän hätänsä”, otsikoi toimittaja Mari Koppinen
näyttelyn tiimoilta kirjoitetun artikkelin (HS
17.2.2015), “Karuja kohtaloita, kauniita kuvia – tältä Kreikan ahdinko näyttää”
puolestaan Susanna Laari (Me Naiset
2.5.2015, http://www.menaiset.fi/node/18346)
ja ET-lehden palstalla kehoitettiin katsomaan “... huikeat kuvat: Kasvot
Kreikan kriisin takana” (ET 6.2.2015,
http://www.etlehti.fi/node/12801).
Ks. myös https://www.maailmankuvalehti.fi/2015/2/lyhyet/tuomittu-kreikka.
Ateenassa "ΕΣΩ ΤΟΠΙΑ" -näyttelyn avajaisissa niinikään käsiteltiin Kreikan yhä syvenevän laman keskellä sinnitteleviä ihmisiä, joiden luottamus yhteiskuntaan on murentunut. Voidaan kuitenkin todeta, että Ihmiset pelostaan huolimatta elävät tavallista arkeaan kaikkine toiveineen ja unelmineen. Näyttely oli esillä Suomen Ateenan-instituutissa 2.-7.12.2015.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti